(tilbage til GLINFO forside)

Konference i Daugavpils, Letland

For et stykke tid siden modtog jeg en mail fra Vejle kommune. De var blevet spurgt om de havde tre personer fra deres lokalråd, som de kunne tænke sig at sende på konference. Her var jeg en af de heldige der blev spurgt.

Invitationen kom fra VIFIN, (Videnscenter for integration) som er en organisation under Vejle kommune. VIFIN har haft er samarbejde med Landdistrikternes Fællesråd, og de har været med i et Europæisk samarbejde, DeCoDe, (Depopulation Control, Development) om affolkning og udvikling af yderområder.

Følgende lande deltager i samarbejdet:
Letland, Litauen, Tyskland, Rumænien, Polen, Italien, Spanien og Danmark.
Konferencen afholdes i Daugavpils i Letland, den starter i eftermiddag (14/11-19) og slutter i morgen aften (15/11-19)

Så nu er jeg landet i Riga. Jeg er meget spændt på hvad sådan en konference kan bidrage med til vores lille område, og det bliver spændende at få det hele sat lidt i perspektiv, og høre om affolkningsproblematikker og udvikling af yderområder i et større perspektiv.

Den her plads på konferencen er et kæmpe skulderklap til alle de frivillige i Grønbjerg-Langelund, det store stykke arbejde frivillige har lagt i området, er blevet bemærket af kommunen.

________________________________________________________________________________________________________________________________________
Torsdag d. 14/11-2019

I dag var det afgang fra Billund lufthavn, jeg mødtes med de 4 fra VIFIN, Sarah-Louise, Elizabeth, Anna Louise og Mikkel, samt Else Fra Øster Starup Lokalråd. Vores fly til Riga afgik kl. 8.55 og Vi landede lokal tid kl. 11.45.

Her blev vi hentet i bus med privatchauffør og guide, og kørte turen på ca. 3 timer, til Daugavpils.

Allerede på denne tur ned igennem landet, tæt på den Litauiske grænse, fik vi øjnene op for hvilke problematikker et land som Letland kæmper med.

Faldefærdige huse, ofte værre end Danske “håndværkertilbud” beboet. Det var lige før, at vi kunne se for os, hvordan fugten i husene rendte ned af væggene, og det var ikke svært at forestille sig indeklimaet i disse ejendomme.

De tre timers kørsel foregik på skiftende kvalitet af vejbelægning, ingen motorvej, og der var stort set skov hele vejen, lange øde strækninger, kun afbrudt af små klynger huse og ejendomme, på hele strækningen så vi to mindre byer, hvor vi tænker det var muligt at handle ind, samt hvor der var skoler.

Daugavpils, som er Letlands 2. Største by, med ca. 82.000 indbyggere, ligger i det sydøstlige Letland. I hele Letland er der ca. 2 mill. Indbyggere, fordelt på godt 64.000 km2. Sammenlignet med Danmark, så er vi 5.600.000 indbyggere fordelt på 43.000 km2.

Et af Letlands store problemer er, at folk ikke har råd til at renovere ejendommene, og ofte flytter den ene af forældrene til andre lande for at tjene penge, det sker også ofte, at begge forældre flytter, og efterlader deres børn hos bedsteforældre, en situation der er meget svær at sætte sig ind i.

Vi ankom til hotellet ved 15.30 tiden, her tjekkede vi hurtigt ind, og så var vi klar til sightseeing. Der var arrangeret en tur til det gamle Fort. Her var en lokal, hurtigsnakkende, guide klar til rundvisning. Fortet havde Russerne bygget i sin tid, for at beskytte sig mod Napoleon. På sin storhedstid, husede fortet 6000 soldater + familier til soldaterne og de rigeste familier.

I dag fungerer det som museum, både for fortet, men nogle af bygningerne fungerer som kunstmuseum. Op igennem 00erne og 10erne er der sket store renovationer i etaper, og det fortsætter fremadrettet. Vi skulle dog ikke gå for tæt på murværket på volden, da der af og til skete stenskred, og de havde endnu ikke økonomi til at forbedre det, og nej, det var ikke skærmet af, man skulle bare lade være med at komme for tæt på.

Efter besøget på Fortet, gik turen tilbage til hotellet, hvor vi havde 45 min. Til afslapning, inden turen gik til ”Silene Resort og Spa”, hvor aftensmaden skulle indtages, en køretur på ca. 60 min. De sidste 20 min. Gik igennem en stor skov på mark/Skovvej. Det var 100% køreturen værd, det var det lækreste mad vi fik, og gode vine.

Kl. 21.00 gik turen så tilbage til hotellet, hvor vi landede lidt i 22.00. Nu var det tid til at sige godnat.

Første dags indtryk, har været overvældende at se den fattigdom igennem landet, og samtidig møde så gæstfrie mennesker, gør en taknemmelig. Derudover så har vi boet på et skønt hotel, udefra så det ikke ud af ret meget, men ens fordomme blev gjort til skamme. Det var fine, rene og pæne værelser, høj standard, det var virkelig et godt sted at bo, og vores aftensmad var hent exceptionelt, de sagde også, at det var områdets/regionens bedste restaurant, og det tror jeg gerne.

Fredag d. 15/11 2019

Fredag morgen startede vi med morgenmad på hotellet kl. 6.30. Kl. 7.30 skulle vi tjekke ud og vores bagage blev sendt afsted med bus, til der hvor vi skulle spise aftensmad. Herefter skulle vi ud på en lille gåtur, til der hvor konferencen blev afholdt.

Kl. 9.00 startede konferencen, vi blev tjekket ind og så var der kaffe. Selve konferencen blev åbnet af en repræsentant for Daugavpils byråd, Viesturs Celmins, en byplanlægger og antropolog.

Herefter blev vi budt velkommen af Inga Goldberga, der sidder i Letlands parlament, og er leder af det parlamentariske udvalg for statslig forvaltningsadministration og lokal myndighed (Hvis jeg altså forstod det ret)

Resten af dagen gik med oplæg fra forskellige deltagere fra de forskellige lande, debatpaneler, diskussioner, vidensdeling og udveksling af ideer og erfaringer. Det var en utrolig stemning der var. Her sad vi ca. 70 mennesker, i Letlands næststørste by, fra otte forskellige europæiske lande, og snakkede affolkningsproblematikker, udviklingsmuligheder og alt derimellem.

Det var emner som Uddannelse, tiltrækning af virksomheder der kan skabe job, infrastruktur, turisme, tilbud til familier, befolkningstilvækst, samarbejde på tværs og SÅ meget mere, problematikker som vi, bare i en anden målestok, også kæmper med. Det er emner som vi i den vestligste del af Vejle kommune også har i fokus, men her var det bare skaleret op i noget større format, for Daugavpils er, som skrevet før, Letlands næststørste by, og selv de mister folk, og her er det ikke så meget til andre byer i Letland, men til Europa, og især nord/vestlige del af Europa. Hele Letlands befolkning er fra 2014-19 gået 4,1 % tilbage, og siden 2004 har ca. hver 5. indbygger forladt landet.

En af de store problematikker i Letland er infrastrukturen, vejnettet er ofte dårligt, og offentlig transport er ueffektivt. Vi fandt bl.a. ud af, at grunden til at vi blev hentet i lufthavnen med privatchauffør og guide, var fordi ellers ville det tage for lang tid at komme fra Riga til Daugavpils, og det er altså imellem de to største byer i Letland.

Dagen fløj afsted, og det ene øjeblik sad jeg og snakkede med en tysker, så lyttede jeg til en Rumæner, så debatterede jeg med en Italiener, så kom der en Letter og deltog og på et tidspunkt i løbet af dagen gik det ligesom op for mig, sådan for alvor, at her sad jeg, fra Grønbjerg-Langelund lokalråd og projektgruppe, i gang med at udveksle erfaringer med folk der repræsenterer Letlands næststørste by, Magdeburg i Tyskland, Palermo i Italien Lodz i Polen osv. og så blev jeg squ da lige lidt stolt.

Kl. 15.30 var arrangementet slut, og det var tid til et besøg på Daugavpils Innovation center, det minder om experimentariet, bare meget mindre og nok mere henvendt til børn og skoleklasser, men sjovt det var det. Da vi var færdige før tid, blev der også tid til en tur på Smakovka museum. Smakovka er en lokal drik med 47 % alkohol i, og Ja, de har eget destilleri og smagsprøve.

Kl. 19.00 var det tid til aftensmad, og her var vi indbudt til kæmpe tapasbord med alt hvad vi kunne spise og drikke. Det blev afholdt på en lokal cafe/diskotek/bar, så der var DJ der spillede op til dans, og de første var på gulvet kl. 19.15. Alle var i feststemning og nød aftenen. Vi fra Danmark måtte bryde op kl. 21.00, da vi skulle med bus til Vilnius, en tur på ca. 2,5 time, hvor vi skulle overnatte på lufthavnshotel og flyve fra næste morgen.

Vi landende igen i Billund lufthavn kl. 09.00.

Turen har været en fantastisk oplevelse, og jeg har brugt de sidste par dage på, at ”lande” og få det hele til at bundfælde sig. Når jeg tænker tilbage på den entusiasme og energi jeg oplevede i Daugavpils, så bliver jeg utrolig glad og taknemmelig for at have fået lov til at være med. Jeg tager gerne en tur mere.

Der skal lyde en stor tak til VIFIN i Vejle og til Sarah-Louise som var tovholder på den Danske del af projektet. Tak for at give mig muligheden for at deltage på denne tur.

Se mange flere billeder fra konferencen på: http://glinfo-galleri.glinfo.dk/#!album-4

De bedste hilsner
Betina
Kontaktperson for Grønbjerg-Langelund Lokalråd

(tilbage til GLINFO forside)